El Govern aprova la convocatòria 'Línia FID' per a la compra pública d'innovació, dotada amb 177 milions d'euros

Ministerio de Ciencia e Innovación

Infraestructura científica

El Govern ha autoritzat la convocatòria del 2023 de la Línia de Foment d'Innovació des de la Demanda (Línia FID) per a la Compra Pública d'Innovació, que compta amb un pressupost de 177 milions cofinançada pels fons FEDER.

L'objectiu d'aquesta convocatòria és fomentar l'ús de la compra pública d'innovació, que permet millorar els serveis i les infraestructures públiques, mitjançant la incorporació de béns o serveis innovadors. També impulsa la transferència de coneixement i aplicació dels resultats de la investigació i la generació de mercats de llançament per a les noves empreses de base tecnològica.

Així mateix, el Govern ha aprovat l'acord pel qual s'autoritza la cinquena addenda al Conveni amb el Govern d'Aragó i la Universitat de Saragossa per impulsar el Laboratori Subterrani de Canfranc (LSC).

L'LSC és una iniciativa conjunta del Ministeri de Ciència i Innovació, el Govern d'Aragó i la Universitat de Saragossa per a l'explotació d'una Infraestructura Cientificotècnica Singular (ICTS) al camp de la Física, amb la qual es pretenen aconseguir avenços importants en àrees com ara la física de partícules, la física nuclear, l'astrofísica, la geologia o la ciència de materials.

A més, en virtut dels acords aprovats al Consell de Ministres, el Ministeri de Ciència i Innovació destinarà més de dos milions d'euros a l'Organització Europea de Recerca Nuclear (CERN), a través del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i el Centre de Recerques Energètiques, Mediambientals i Tecnològiques (CIEMAT).

El CSIC participa al detector de traces (ITk-Strips) de l'experiment ATLAS a través de l'Institut de Física Corpuscular de València (IFIC-CSIC). Aquesta contribució permet als investigadors del CSIC exercir papers importants en les etapes de disseny i prototipat en la construcció dels nous detectors de partícules i també permet involucrar la indústria espanyola de la ciència als estadis més primerencs del procés.

Per la seva banda, els investigadors del CIEMAT participen a l'experiment CMS de l'LHC (Large HadronCollider), a l'experiment AMS de la ISS (International Space Station), i al desenvolupament de detectors per a futurs experiments. La contribució anual al CERN es destina a les despeses derivades de les activitats que el grup de científics, enginyers i tècnics del CIEMAT desenvolupen allà.