Altres notícies

Actualitat d'R+D+I

L'ANECA avança cap a un model d'avaluació científica que valora la qualitat davant de la quantitat

Pla Estatal d'R+D+I  -

Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades

Avaluació de l’activitat investigadora

La Comissió Nacional Avaluadora de l'Activitat Investigadora (CNEAI) ha aprovat els nous criteris d'avaluació de l'activitat investigadora per a la convocatòria de sexennis de recerca del 2023 de l'Agència Nacional d'Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA), que publicarà properament Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. Amb això, l'ANECA avança cap a un model d'avaluació científica que valora la qualitat davant de la quantitat.

Durant els darrers mesos s'han proposat criteris d'avaluació que responen a allò que ha manat la LOSU, la Llei de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació, i l'Estratègia Nacional de Ciència Oberta.

També es busca donar compliment als compromisos i principis de la Coalició per a l'Avanç de l'Avaluació de la Investigació (CoARA), que persegueix maximitzar la qualitat i l'impacte científic i social de la investigació i al qual ja se n'han unit més de 650 institucions, entre elles 95 agències avaluadores i finançadores.

Novetats de la convocatòria

Entre les novetats més importants destaquen l'ampliació del tipus d'aportacions que els sol·licitants poden sotmetre a avaluació, de manera que es reconegui una diversitat més gran de perfils i carreres investigadores.

A més, s'avança cap a una avaluació més qualitativa amb el suport d'un ús responsable d'indicadors quantitatius, que en el cas dels articles no es poden reduir al factor d'impacte de les revistes; en un reconeixement més gran de la multidisciplinarietat i la interdisciplinarietat, amb la creació d'un camp d'avaluació específic; en la contribució científica en obert i la ciència oberta a la societat; i en el desenvolupament d’una nova taxonomia de mètriques.

Amb els nous criteris i mesures adoptades es pretén també avançar cap a un model més inclusiu i capaç d'atreure més professores i investigadores dones, ja que la bretxa salarial pel complement per sexennis a les universitats espanyoles és del 28,5%, d'acord amb l'informe elaborat aquest any pel Ministeri d'Universitats, ANECA i CRUE.

El procés per a la revisió dels criteris d’avaluació ha obert, per primera vegada, un període d’informació i consulta en què s’han rebut més de 600 contribucions, que han millorat i enriquit la resolució final.

Elements relacionats