Primera convocatoria del programa de incentivos para proyectos de producción y consumo de hidrógeno renovable (clústeres o valles)

Del 19 de setembre al 29 d'octubre de 2024

Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico - Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía (IDAE)

Les actuacions subvencionables seran les necessàries per desenvolupar projectes de generació d'hidrogen renovable a gran escala, i si escau, els combustibles derivats, en un mateix àmbit territorial o "vall d'hidrogen".

Els projectes de generació d'hidrogen renovable han de tenir una mida mínima de 100 MW de potència d'electròlisi. Un mateix projecte podrà incloure més d'una ubicació física o geogràfica amb potència d'electròlisi ("instal·lació"), sempre que es trobin a la mateixa "vall d'hidrogen" o ubicacions properes. S'estableix una separació màxima de 100 km entre dues instal·lacions diferents per poder-se considerar dins un mateix projecte. Cada ubicació física d'electròlisi ("instal·lació") ha d'assolir una potència mínima de 50 MW.

No seran elegibles aquelles actuacions que ocasionin un perjudici significatiu al medi ambient (principi DNSH).

S'ha d'acreditar un compromís mínim del consum d'hidrogen, identificar i confirmar el compromís, mitjançant acords precontractuals, memoràndums d'entesa o altre format, del consumidor o consumidors d'almenys el 60% de l'hidrogen renovable produït, en còmput anual.

Seran actuacions subvencionables:

• les inversions per a la producció d'hidrogen renovable i electrolític i/o combustibles derivats de l'hidrogen renovable, però exclosa la producció d'electricitat procedent d'hidrogen renovable. Els projectes perquè siguin elegibles hauran dincloure obligatòriament aquest tipus dinversió;
  • opcionalment, de forma addicional també seran elegibles inversions en emmagatzematge d'hidrogen renovable, en aquest cas a partir del primer, que obtingui almenys el 75% del contingut a partir d'una connexió directa amb una instal·lació de producció d'hidrogen renovable;
  • inversions en la producció d'electricitat renovable dedicada sempre que tinguin una connexió directa amb l'electrolitzador i, en tot cas, fins a un màxim un 30% de les despeses subvencionables totals.

La dotació pressupostària per a la concessió dels ajuts establerts en aquesta convocatòria és de 1.200.000.000 d'euros, del pressupost de l'IDAE. Addicionalment, es disposarà d'un 10% addicional, fins a 1.320.000.000 d’euros.

Només s'admetran actuacions iniciades amb posterioritat al 9 de març de 2023.

El termini màxim d’execució de les actuacions objecte d’ajuda es podrà estendre fins a 36 mesos, comptadors a partir de la data de notificació de la resolució favorable de concessió de l’ajuda.

• Empreses amb personalitat jurídica pròpia (micro, petita, mitjana i gran empresa).
  • Consorcis o agrupacions empresarials, públiques o privades, amb personalitat jurídica pròpia o sense.
  • Sector públic institucional de qualsevol administració pública, així com entitats de dret privat dependents de les administracions públiques i les universitats públiques i centres adscrits.

BOE 186, de 02/08/2024

Del 19/09/2024 a les 11.00 hores al 29/10/2024 a les 11.00 hores (CET)

Ciències Experimentals - Enginyeria i Arquitectura